Mekruh Olan Vakitler

Şu Üç Vakitte Namaz Caiz Değildir:

Farz namazları, cenaze namazını kılmak ve tilavet secdesi yapmak caiz değildir: 

1) Güneş’in doğma vaktinde, 
2) Güneş tam tepe noktasında olduğu zaman, 
3) Güneşin kızarmaya başlamasından, batışına kadar. 

Fakat o günün ikindi namazı bu kaideden müstesnadır. İkindi’nin edâsı, güneş batarken de caizdir. Kadıhan’da da böyledir. Bu meselede Hz. Ukbe b. Amir (ra)’nın rivayet ettiği Hadis-i Şerif vardır. Demiştir ki: “Üç vakit vardır ki; Resûl-i Ekrem (sav) bizi o vakitlerde namaz kılmaktan ve ölülerimizi kabre koymaktan nehyetti. Bu vakitler; güneşin doğma esnasıdır, ta ki yükselinceye kadar. Bir de güneş tepe noktasında iken, batıya doğru meyil edinceye kadar. Ve bir de batmaya meyil ettiği zaman, batıncaya kadar” (Emanet ve Ehliyet, y. kerimoğlu)

MEKRUH OLAN VAKÄ°TLER ile ilgili görsel sonucuNafile namaz kılmanın mekruh olduğu vakitler de şunlardır: 

1-Fecr doğduktan sonra sabahın farzını kılmak:

Hanefilere göre bu vakitte sabah namazının iki rekat sünnetinden başka bir namaz kılmak tahrimen mekruhtur. Şafiiler den bir kısmı vakit namaz kılmanın tenzihen mekruh olduğunu söylemiştir Şafii mezhebinde meşhur olan görüş bunun tersidir Hanbelilere göre ise bu vakitte Nafile namaz kılmak caizdir Çünkü yasaklayıcı nitelikte hadisler Sabah namazından önce Nafile namaz kılma konusunda açık değildir.

2- Akşam namazından önce Nafile namaz kılmak:

Hanife malikilere göre akşam namazından önce Nafile kılmak mekruhtur akşam namazından önce Nafile kılmak Akşam namazının tehiri ne sebep olur. Oysa Akşam namazının acele olarak yerine getirilmesi müstehaptır Şafilerde meşhur olan görüşe göre akşam namazından önce iki rekat Nafile namaz kılmak müstehaptır namaz sünneti gayri müekkede nedir haberlere göre akşam namazından önce 2 rekat Nafile namaz kılmak caiz olup sünnet değildir .

3-Cuma günü bayram günleri aç ve nikah namazı Yağmur dualarında imam hutbede okurken:

Hanefiler ile Malikilere göre imam hutbeye çıktığı  andan itibaren cuma namazı kılınca kadar herhangi bir nafile namaz kılmak mekruhtur.

Hanbeli ve Şafiilere göre, bu durumda iftitah tekbirinin kaçırılmasından korkuluyorsa, tahiyyetül mescid dışında  bir nafile kılmak tenzihen mekruhtur.

4-Bayram namazlarından önce ve sonra Nafile Namaz Kılmak:

Hanefi, Maliki ve Hanbelilere göre bayram namazlarından önce ve sonra nafile namaz kılmak mekruhtur. Hanbeliler bu görüşe şunu ilave bulunmuş ve demişlerdir ki; kişi bayram namazı kılınan yerden çıkıp ayrıldığı zaman Nafile namaz kılmasını da bir sakınca yoktur demişlerdir.

5- Farz namaza duyulduğu zaman:

Hanefilere göre farz namazında durulduğu zaman bir kimsenin nafile kılmakla meşgul olması tahrimen mekruhtur. Ancak teşehhütte farza yetişeceğini umarak farzı kaçırmaktan korkmadı takdirde sabah namazının sünnetini kılması müstesnadır. Eğer kişi sabah namazının farzını kılınırken sabah namazının sünnetini kıldığı takdirde teşehhütte de olsa sabah namazının farzını kaçırmaktan korkarsa sabah namazının iki rekat sünnetini terk eder. Sabah namazının farzı için kamet getirdiği zaman sünnetini kılmak caizdir. Farz namazın vakti dar olduğu zamanlarda nafile kılmak mekruhtur.

Kaynak : İslam fıkıh Ansiklopedisi, Vehbe Zuhayli

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir