Meshin Üzerine Mesh Ve Cevazının Şartı

Mestler Üzerine Mesh Verilmesi:

–  Ayağa giyilen ve “Mest” adı verilen mest hükmündeki şeyler üzerine, abdest alınırken mesh edilmesi caizdir. Bu, İslam dininin gösterdiği bir kolaylıktır. Bu meshden maksat, mestlerin üzerine ayakların uçlarından başlayıp aşık kemiklerini aşmak üzeri inciklere doğru ıslak olan el parmaklarını sürmektir.

–  Ayaklara mesh etmenin farz miktarı, giyilen her iki mestin ön ve üst tarafından el parmaklarının en küçüğü itibarı ile üç parmaklık yerin mesh edilmesidir. Bu kadarlık bir yerin mesh edilmesi ile farz yerine getirilmiş olur.

(Maliklere göre, mestlerin bütünü üzerine mesh yapılması gerekir. Bu miktarın azına mesh yeterli değildir. Hanbelilere göre, mestlerin üstünün çoğuna mesh edilmesi kafidir. Şafiilerde ise, mestlerin üstüne bir parmak kadar mesh yapılması yeterlidir.)

–  Mestlerin altına mesh yapılmaz. Mestler üzerine mesh yapılırken ıslak olan el parmaklarının açık olması, meshin el parmakları ile yapılması, ayak parmaklarının ucundan başlayarak yukarıya doğru yapılması, sünnete uygun olan meshdir. Yoksa, mestin üzerine su dökmek, mesti sünger gibi bir şeyle ıslatmak, enine olarak mestin üzerine meshetmek veya meshe mestin goncundan başlamak yeter. Ancak böyle yapmak sünnete aykırıdır.

–  Ayakları topukları ile beraber örten çizmeler, potinler, kendileri ile üç mil kadar yürünebilecek kuvvetli ve kalın çoraplar, konçlu aba terlikler de mest hükmündedir. Bunların üzerine de mesh yapılabilir.

Mestler üzerine Mesh İçin Mezheplerin On görmüş Olduğu Şart için yedi şart vardır; Hanefilerde Mestler üzerine mesh etmenin caiz olması:

a) Abdest tamamlanmamış dahi olsa mestleri ayakları yıkadıktan sonra giymiş olmak. Şu kadar var ki abdestini abdest bozucu her hangi bir halin meydana gelişinden önce tamamlamış olması gerekir

b) Mestlerin ayak topuklarını örtmesi,

c) Onlarla peşpeşe yürümenin mümkün olması,

0)Her birisinde ancak ayağın en küçük üç parmağı miktarında delik olmaması

e) Bağlamaya gerek kalmaksızın ayaklarda kendiliklerinden durmaları

f) Suyun deriye varmasını önlemeleri,

g) Ayaktan her hangi bir şey kesilmiş ise ayağın ön tarafından elin küçük üç parmağı miktarınca bir kısmın kalmış olması.

Kaynak: İslam ilmihali- Ömer Nasuhi Bilmen ve çeşitli fıkıh kitaplarından  derlenmiştir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir