ORUÇ BOZMAYI MÜBAH KILAN ÖZÜRLER

Orucu Bozmayı Mübah Kılan Özürler:

Bazı özürler sebebiyle orucu bozmak mübah olur.

1- Sefer-Yolculuk:

Allah cc “Sizden her kim hasta yahut seferde olursa diğer günlerden sayılı günlerden oruç tutsun”
a) iftar etmeyi mübah kılan yolculuk, 4 rekatlı namazların kısaltılarak kılınmasını mübah kılan uzaklıktır. Bu da 89 km. civarında bir mesafedir.
b) Seferi kişi oruçlu olarak sabahladıktan sonra orucunu bozması gerekirse bunu yapması caiz değildir. Hanifi ve malikilerde böyledir.
c) Yolcunun Ramazan’da adak ve benzeri Ramazan dışı oruçlar tutması caiz değil.
d) Eğer yolcu ile hasta oruç tutarlarsa dört mezhebin ittifakı ile farz yerine geçer.

2- Hastalık:

İnsanın tabiatının bozulmasını gerektiren bir düzensizliktir. Seferde olduğu gibi bu düzensizlik oruç açmayı mübah kılar.
a) Oruç tutmamayı mübah kılan hastalığın ölçüsü şudur. Bu hastalık ile beraber oruç tutmak insana çok büyük bir zorluk veriyorsa yahut oruç tutulduğu takdirde insanın ölmesinden yahut hastalığın artmasından yahut hastalığın iyileşmesinin gecikmesinden korkulursa Bu hastalık oruç tutmamayı mübah kılar.

Tabiplere göre oruç bozmayı mübah kılan hastalığın ölçüsü şudur. Şiddetli kalp hastalığı, Verem, Ciğer iltihabı, kanser, had safhadaki böbrek iltihabı, idrar yollarında taş bulunan ve düşürmekte olanlar, damar sertliği, yara, şiddetli şeker hastalığı gibi hastalıklardır.

Hanefi fakihleri şunu ilave etmişlerdir savaşta zayıf düşmekten korkan askerin seferi olmasa da savaşa çıkmadan önce oruç tutmaması mübahtır.

b) Cumhura göre hastanın iftar etme ruhsatından faydalanmaya niyet etmesi vacip değil.
c) Hastanın oruç tutmaması konusunda fakihlerin 2 görüşü vardır. Hanefi ve Şafiilere göre hastalık oruç tutmamayı mübah kılar.
c) Hasta yahut yolcu oruç tutmak niyeti ile sabahlar da sonradan bu özür ortadan kalkarsa orucunu bozması caiz değildir. Fakat oruç tutmamak niyeti ile sabahlayıp da sonradan özür kaybolursa günün geri kalan kısmında oruç tutmaması caizdir. Bunun dışında herhangi bir özrü olan da bu buna dahildir.
e) Ramazan’da hasta yahut yolcunun Nafile oruca niyetlenme si ittifakta sahip değildir.

3-4 Hamilelik ve Emziklilik:
Hamile ve emzikli olan kadınların kendilerine yahut çocuklarına bir zarar gelmesinden korkmaları durumunda oruç tutmamaları mübahtır. Çocuk ister emziren kadının kendi çocuğu ister başkasının çocuğu olsun fark etmez. Hz Peygamber (As) Allah Teala “yolcudan orucun ve namazın yarısını kaldırmıştır hamile kadınlarla emzikli kadınlardan da orucu kaldırmıştır.” buyurmuştur.

yaşlılık ile ilgili görsel sonucu5- Yaşlılık:
Yılın bütün mevsimlerinde oruç tutmaktan aciz olan çok yaşlı erkek ve kadınların oruç tutmamaları İcma ile caizdir. Bunların oruçlarını kaza etmeleri gerekmez. Çünkü oruç tutabilecek durumda değillerdir. Bunların her gün için bir fakiri doyuracak kadar fidye vermeleri gerekir. Allah Teala oruç tutmaya gücü yetmeyenlerin bir fakiri doyuracak kadar fidye vermeleri gerekir buyurmuştur. Hastalığından iyileşme ümidi olmayan hastalarda yaşlılar gibidir.

6- Açlık ve Susuzluk Tehlikesi:
Ölüm yahut akıl noksanlaşması yahut bazı duyguların yok olmasından korkulacak derecede şiddetli açlık ve susuzluk tehlikesinin meydana geldiği kişilerin oruç tutmamaları veya oruçlarını bozmaları caizdir.

7-İkrah, Tehdit Altında Kalmak:
Tehdit altında kalan kimsenin orucunu bozması mübahtır. Cumhura göre bu kimsenin orucunu kaza etmesi gerekir.

ORUÇ BOZMAYI MÜBAH KILAN ÖZÜRLER ile ilgili görsel sonucu

 

 

Zorlu işlerde çalışmak:
Çalıştığı iş zor olan kişi, eğer oruç tuttuğu takdirde canının telef olmasından korkarsa, bakılır işini terk etmek hayatını sürdürmesine zarar verecekse onun orucunu bozar ve tutmadığı günleri kaza eder.

 

Bir özür sebebiyle orucu bozduktan sonra tekrar oruca devam etmek:
Fakihler, Ramazan’da bir özür sebebiyle orucu bozduktan sonra oruçlunun gündüzün geride kalan kısmında yemek içmekten kaçınması hususunda 2 görüşe ayrılmışlardır.

Hanifler: Sonradan kaybolan bir özür sebebiyle de olsa orucu bozulan kimsenin sabah vaktinden sonra temizlenen hayız ve Nifas durumundaki kadının daha sonra mukim olan yolcunun iyileşen hastanın aklı başına gelen delinin ergenlik çağına giren çocuğun müslüman olan kafirin günün geri kalan kısmında yemek ve içmekten kaçınması vaciptir. Bunun sebebi mümkün olduğu kadar vakti saygı göstermektir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir